بخور سرد خانگی

بخور سرد ساز و کاربردهای آن

دستگاه های بخور سرد باعث افزایش رطوبت در هوای خشک می شود و مشکلات ترک خوردن پوست، شکاف لب ها و مجاری بینی را حل می کند.

آن ها به ویژه در ماه های زمستان که سطح رطوبت فروکش می کند و شما احساس می کنید تاثیر هوای خشک در اطرافتان روی بدنتان تاثیر گذاشته است بسیار محبوب هستند.

دستگاه های بخور در بازار از نظر اندازه و نوع  دارای مدل های بخور سرد ساز و بخور گرم ساز هستند.

دستگاه های بخور گرم از بخار برای مرطوب نگه داشتن هوا استفاده می کنند و روند گرمایشی برخی نگرانی ها را درباره توزیع باکتری هایی که ممکن است در مخزن نگهدارنده آب رشد کرده باشند برطرف می کند.

از طرف دیگر مدل های بخور سرد ساز بی صداتر هستند.

آن ها یا جزو بخورسازهای تبخیری هستند یا مادون صوت.

بخور سازهای تبخیری هوا را از طریق یک فیلتر مرطوب به بیرون ارسال می کنند، در حالی که بخورسازهای مادون صوت با استفاده از ارتعاش با فرکانس بالا قطرات آب را از طریق فن در هوا پخش می کنند.

10 مزیت دستگاه بخور سرد برای سلامتی

دستگاه بخور سرد

آیا با سینوس های خود مشکل دارید و می خواهید این مشکل را برطرف کنید؟

آیا غالبا شب ها خرخر می کنید؟ آیا می خواهید هوایی را که در خانه یا محل کار خود تنفس می کنید تازه تر کنید؟

داشتن یک دستگاه بخور سرد در خانه راهی عالی برای بهبود کیفیت هوا است.

با این حال مزایای دستگاه بخور سرد بیشتر از صرفا مرطوب کردن هوای اطراف شما است.

آیا می دانید بسیاری از بیمارستان ها از دستگاه های بخورساز برای کاهش میزان آلودگی در ساختمان های خود استفاده می کنند؟

ما توضیحی در مورد آن و موارد دیگر خواهیم داد. به خواندن ادامه دهید تا از سایر مزایای سلامتی که دستگاه های بخور ساز برای شما به ارمغان می آورند آگاه شوید.

ما در زیر 10 مزیت عالی که بخورسازها به ویژه بخور سرد برای سلامتی شما ایجاد می کنند را ذکر کرده ایم.

  1. داشتن یک دستگاه بخور سرد به شما کمک می کند تا سینوس هایتان راحت تنفس کنند

آیا اغلب در مجاری بینی خود احساس گرفتگی می کنید؟ آیا اغلب سینوزیت و دردهای سینوسی را تجربه می کنید؟ آیا شما با گلودرد که اغلب با سایر مشکلات گرفتگی و احتقان مجاری تنفسی همراه است دست به گریبان هستید؟

گرفتگی مجاری زمانی اتفاق می افتد که مخاط شما بیش از حد غلیظ و چسبناک شود. این غلظت به جای انجام کارهایی که لازم است انجام دهد، هوایی را که باید از طریق بینی شما عبور کند مسدود می کند. این همان مسئله ای است که تنفس از طریق بینی در هنگام سینوزیت را مشکل می کند.

یکی از راه های کاهش احتقان و جلوگیری از سینوزیت تهیه دستگاه بخور است.

توجه کنید که هوا در زمستان بسیار خشک و تیز است. این نوع هوای خشک می تواند احساس ناراحتی و سفتی در سینوس های شما ایجاد کند.  همچنین باعث خشک شدن و ناراحتی سینوس ها می شود.

قرار دادن یک دستگاه بخور سرد در محل زندگی یا کار می تواند از بسیاری جهات به شما کمک کند. خواهید فهمید که دستگاه بخور ساز به شما کمک می کند تا به خصوص در زمستان از نظر سینوسی راحت تر باشید. بخور ایجاد شده باعث شل تر شدن مخاط غلیظ در ناحیه بینی شما و رفع گرفتگی می شود.

  1. آن ها عوامل ایجاد کننده آسم را کاهش می دهند

آسم یک بیماری تنفسی شایع در بسیاری از مردم در سراسر جهان است. بر اساس گزارش مرکز بیماری های ریوی در ایالات متحده 19/2 میلیون بزرگسال و 5/5 میلیون کودک مبتلا به آسم هستند. یکی از فواید بیشمار دستگاه های بخور این است که آن ها می توانند کمک زیادی به کاهش علائم آسم در افراد مبتلا کنند.

افرادی که مشکلات تنفسی مانند آسم دارند باید هوای مرطوب را تنفس کنند. این به شما در کاهش حملات آسم کمک می کند.  شما می پرسید چگونه هوای مرطوب علائم را در بیماران آسم کاهش می دهد؟

دلیل حملات آسم خشک بودن مجاری تنفسی بیمار است. این خشکی مخاط  را از جریان باز می دارد که باعث تورم و التهاب مجاری تنفسی می شود. این مشکل باعث می شود بیمار دچار بیماری آسم شود و نفس نفس بزند، سرفه کند و یا به سختی تنفس کند.

هنگامی که از بخور استفاده می کنید، رطوبت بیشتری به هوایی که بیمار در آن تنفس می کند اضافه می شود. این دستگاه مجاری تنفسی آن ها را روان تر کرده و باعث می شود که مخاط بر حسب نیاز جریان یابد. دستگاه های بخور گرم و تبخیری برای این مورد ایده آل هستند، اما بخور  سرد نیز کارآمد است.

  1. استفاده از بخور سرد به سلامت پوست کمک می کند

آیا شما از نوع افرادی هستید که پوست خشک دارید؟ شرایط پوستی مانند اگزما به دلیل خشکی هوا ایجاد می شود. این شرایط اغلب در صورت خشک بودن آب و هوا بدتر می شوند.

قرار گرفتن در محیط های خشک و گرم می تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد. این اتفاق می تواند حتی وقتی در مکانی مرطوب زندگی می کنید نیز اتفاق بیفتد. اگر داخل منزل شما بخاطر سیستم های گرمایشی داخلی هوای خشک دارد ، رطوبت پوست شما نیز از بین می رود.

در نتیجه پوست شما ممکن است دچار خارش و پوسته پوسته شدن شود. در بعضی موارد ممکن است پوست ترک بخورد و خونریزی ایجاد شود. اغلب این اتفاق را در خشکی دست ها و یا لب های ترک برداشته مشاهده خواهید کرد.

در موارد دیگر ممکن است راش های پوستی پیدا کنید.  به این دلیل که پوست شما هنگام خشک شدن هوا چربی تولید می کند. چربی اضافی می تواند باعث ایجاد لکه و راش های پوستی شود.

راه حل این است که رطوبت به هوا اضافه شود. یک دستگاه بخور ساز بخرید تا پوست شما از رطوبت کافی برخوردار باشد. روش مستقیم دیگر برای رفع خشکی پوست استفاده از لوسیون مرطوب کننده است.

  1. بخور سرد به شما کمک می کنند تا در فصل آنفولانزا سالم بمانید

این یکی دیگر از برترین مزایای بخور سرد سازها است. ویروس ها می توانند چندین ساعت در خارج از بدن زنده بمانند. بیایید ویروس آنفولانزا را مثال بزنیم.

وقتی فرد آلوده به آنفولانزا عطسه می کند ویروس در هوا پخش می شود. اگر هوای خانه شما خشک باشد مکانی عالی برای زنده ماندن ویروس ها و میکروب ها خواهد بود. اگر می خواهید ویروس ها و میکروب های آنفولانزا را در خانه خود از بین ببرید روی یک دستگاه بخور سرد ساز سرمایه گذاری کنید.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از گسترش میکروب ها میزان رطوبت در خانه باید بین 40 تا 50 درصد باشد.

بخور سازها همچنین با مرطوب کردن موهای ریز (مژک ها) داخل بینی شما را از شر بیماری ها حفظ می کنند. آن ها از مجاری بینی و تنفسی شما در برابر باکتری ها، گرد و غبار و ذرات خارجی محافظت می کنند.

مژک های شما اولین خط دفاعی شما در برابر بیماری ها و واکنش های آلرژیک است. با این وجود اگر خشک باشند نمی توانند وظیفه خود را به درستی ایفا کنند. نگه داشتن یک بخور سرد ساز در اطرافتان از خشک شدن مژک های داخل بینی شما جلوگیری می کند.

  1. بخور سرد صبح از صدای شما محافظت می کند

ممکن است متوجه شوید که صبح ها اغلب با صدای ضعیف و خش دار از خواب بیدار می شوید. این همان اتفاقی است که هنگام خواب و استراحت شما برای گلو می افتد. نگران نباشید، چون این یک اتفاق طبیعی است.

آنچه طبیعی نیست این است که صبح هنگام با گلوی خشک یا گرفتگی صدا از خواب بیدار شوید. گرفتگی صدای گلو هنگام بیدار شدن از خواب اغلب در نتیجه خشکی هوا است. هنگام خواب در بافت های گلوی شما مایعات جمع می شوند  و این باعث می شود صدای شما کلفت  تر شده و چشمانتان پف کنند.

مزایای دستگاه بخور سرد

اگر از طریق دهان نفس بکشید هم تارهای صوتی شما خشک می شوند. بدون روان سازی تارهای صوتی نمی توانند به همان رویه معمول خود حرکت کنند که باعث می شود تن صدایتان تغییر پیدا کند. یک راه برای جلوگیری از این اتفاق به طور معمول روشن نگه داشتن دستگاه بخور سرد هنگام خواب است.

بخور سرد همچنین به کسانی که خروپف می کنند کمک می کند خواب بهتری داشته باشند. خروپف علامت مشکلات در بینی مانند گرفتگی است. همانطور که اشاره کردیم شما می توانید با استفاده از بخور سرد سینوس های خود را از حالت گرفتگی خارج کنید.

  1. اثرات بیماریهای تنفسی و ریوی را کاهش می دهند

شما می توانید با بخور سرد به کاهش اثرات سایر بیماری های تنفسی مثل آسم کمک کنید. این ممکن است شامل بیماری هایی مانند آنفلوانزا، ذات الریه، سل و سرطان ریه باشد. حتی ممکن است چندین بیماری دیگر داشته باشید که هنگام تنفس در هوای خشک بدتر می شوند.

این فرایند به همان روشی رخ می دهد که خشکی سیستم تنفسی افراد مبتلا به آسم را تحت تاثیر قرار می دهد. خشکی از جریان یافتن مایعات لازم در بدن جلوگیری می کند. در موارد دیگر مخاط در ریه ها یا مناطق دیگر گیر می کند که باعث بروز مشکلات تنفسی می شود.

افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی یا COPD ممکن است به یک بخور ساز مخصوص COPD نیاز داشته باشند. این بخشی از بخور درمانی است که به افراد مبتلا به COPD  کمک می کند تا خشکی بافت های برونشیتی خود را کاهش دهند. با این حال یک پزشک ممکن است استفاده از بخور ساز مخصوص COPD را به شما توصیه یا تجویز کند.

در حالی که دستگاه های بخور سرد ساز به فروکش کردن بیماری های تنفسی کمک می کنند، اما شما هنوز هم باید مراقب خود باشید. به یاد داشته باشید که برای کاهش گرفتگی ها باید مقدار زیادی آب بنوشید. هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارید و از غذاهای ناسالم پرهیز کنید.

  1. دستگاه های بخور سرد از خون دماغ شدن جلوگیری می کنند

بدن شما روش های کارامدی دارد که به شما اجازه می دهد بفهمید در درون شما چیزی اتفاق می افتد. در عین حال در حال تلاش برای حل این مسئله به بهترین وجه ممکن است. به عنوان مثال خونریزی بینی اغلب علامت جزئی از مشکلات جزئی در بدن است.

دو دلیل عمده برای خونریزی بینی وجود دارد. یکی وقتی با انگشت مخاط چسبیده به دیواره بینی خود را بکنید. با این حال این نیز نتیجه ای از یک علت مشترک دیگر است.

علت اصلی خونریزی بینی هوای خشک است. خشکی هوا می تواند باعث پوسته پوسته شدن داخل بینی شود. این مسئله به نوبه خود باعث می شود که در بینی خود احساس خارش یا تحریک کنید. بنابراین شما مجبور به خاراندن یا خراشیدن قسمت داخلی بینی خواهید شد.

سایر دلایل احتمالی خونریزی بینی سرماخوردگی و آلرژی است. اینها همچنین می توانند باعث ترک خوردن پوست داخل بینی شما شوند. به علاوه شما اغلب باید بینی خود را وقتی احساس آمدن بینی دارید بگیرید.

اگر می خواهید از خون دماغ جلوگیری کنید ، یک راه حل عالی برای آن گرفتن بخورد سرد ساز است. رطوبت ایجاد شده توسط بخور سرد به حفظ رطوبت و محافظت از قسمت داخلی بینی کمک می کند. تهیه بخور سرد ساز در زمستان که هوا اغلب خشک است به شما کمک می کند از بروز خون دماغ جلوگیری کنید.

  1. با بخور سرد از سردرد جلوگیری کنید

سردرد یکی از نگرانی های رایج در مورد سلامتی است به طوری که بیش از 39 میلیون آمریکایی ادعا می کنند اخیرا از یک مورد سردرد رنج برده اند. سردردهای شما همیشه هم نتیجه مصرف کافئین زیاد، کمبود خواب یا استرس نیستند. گاهی اوقات فقط نیاز به تغییر در آب و هوا برای جلوگیری از ایجاد میگرن یا سردرد وجود دارد.

محققان دریافتند که بین تغییر فشار جوی و افزایش فروش دارو رابطه وجود دارد. اگر به یاد داشته باشید فشار جوی همان وزن جو اطراف ما است که به نوعی بر رطوبت هوا نیز تاثیر می گذارد. این فشار می تواند رطوبت کم یا زیاد ایجاد کند و باعث کاهش سطح اکسیژن شود.

برخی از افراد می توانند این تغییر در اکسیژن هوا را هنگام تنفس کردن تشخیص دهند که اغلب از طریق سردرد یا میگرن مشخص می شود. اگر به میزان مناسب اکسیژن مصرف نشود مغز نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

رگ های خونی شما هنگام کمبود اکسیژن شروع به انبساط یا انقباض می کنند تا این کمبود را جبران کنند. این انقباضات یا انبساط ها باعث فشرده شدن رشته های عصبی در سر شما می شوند و این چیزی است که باعث سردرد می شود.

یکی از بهترین راه های مقابله با سردردهای ناشی از تغییرات آب و هوایی ماندن در خانه است. اگر یک بخورد سرد ساز دارید می توانید سطح رطوبت داخل خانه خود را کنترل کنید. توانایی تنظیم رطوبت هوا به شما کمک می کند تا از سردرد و میگرن جلوگیری کنید.

  1. زمان بهبودی خود را کمتر کنید

هوای مرطوب به غیر از در امان نگهداشتن شما از عفونت می تواند کارهای بیشتری انجام دهد. یکی از بهترین مزایای یک بخور سرد ساز  این است که می تواند سرعت بهبودی شما را سریع تر کند. توجه داشته باشید که این مورد فقط در مورد کسانی صادق است که به عفونت بینی، سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا هستند .

به یاد داشته باشید هنگامی که به عفونت بینی یا مشکلات سینوسی مبتلا هستید ، خشکی هوا مسئله ساز آن است. هنگامی که هوای تنفسی خود را مرطوب می کنید به نرم تر شدن مجاری سینوس و بینی کمک می کنید. رطوبت موجود در هوا همچنین به آرامش گلو و مجاری برونشیتی کمک می کند.

هنگامی که این بخش ها در بدن شما هوای مرطوب را دریافت می کنند بهبودشان از بیماری آسان تر و سریع تر رخ می دهد. خیلی زود متوجه می شوید که کمتر عطسه یا سرفه می کنید و زودتر احساس بهتر شدن و بهبودی از این مشکلات و بیماری ها را خواهید داشت.

دفعه بعدی که به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا شدید این موضوع را بخاطر داشته باشید.

مزایای دستگاه بخور سرد

  1. بخور سازها از بروز آلرژی جلوگیری می کنند

حدود 32 میلیون آمریکایی در معرض خطر واکنش های آلرژیک کشنده هستند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید باید اطمینان حاصل کنید که هوای خانه شما حامل مواد حساسیت زا نیست. بخور سرد سازها با فیلترهای ضد میکروبی می توانند با فیلتر کردن هوا علائم آلرژی را کاهش دهند.

به خاطر داشته باشید که بخور سرد سازها به همان اندازه که مفید هستند می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. اگر دستگاه بخور سرد یا گرم ساز خود را تمیز نگه ندارید ممکن است هوایی پر از مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار و آلودگی به شما تحویل دهد. قبل از خرید دستگاه بخور ساز با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید تا از خطرات ناشی از آن مطلع شوید.

خلاصه مطالب

بخور سازها چه سرد و چه گرم برای داشتن یک زندگی راحت و سالم ضروری هستند. از دست دادن رطوبت هوا می تواند از طرق مختلف بر روی سلامتی شما تاثیر بگذارد و دامنه تاثیرات می تواند از تحریکات جزئی تا واکنش های آلرژیک جدی را در بر بگیرد.

دستگاه های بخور سرد ساز نیز مزایای زیادی مثل فراهم کردن محیطی برای یک خواب آرام و تنفس راحت تر دارند. اگر می خواهید هر یک از این مزایای مفید آن ها را در بدن خود تجربه کنید قدم بعدی شما این است که از هم اکنون روی خرید یک دستگاه بخور سرد ساز سرمایه گذاری کنید.

چند مورد از بهترین دستگاه های بخور سرد در سال 2021 در ایران

1- بخور سرد ۵ لیتری وکتو مدل HQ-2008B1

بخور سرد ۵ لیتری وکتو مدل HQ-2008B1

  • مخزن ۵ لیتری
  • با کفی سرامیکی ضد رسوب با دوام بسیار بالا
  • دارای فیلتر مخصوص رسوب زدایی آب
  • قابلیت تنظیم میزان بخار خروجی در سه حالت
  • خاموشی اتوماتیک در صورت اتمام آب مخزن
  • کارکرد مداوم ۱۳ ساعت در هر بار پر کردن دستگاه
  • عملکرد آسان و بی صدا
  • دارای چراغ خواب LED
  • دارای دو خروجی بخار با امکان چرخش ۳۶۰ درجه جهت اسپری بخار
  • تنظیم زمان کار دستگاه به مدت های ۲-۴-۶ و ۸ ساعته
  • برق مصرفی : ۳۱ وات
  • ساخت کشور چین

2- بخور سرد ۴ لیتری وکتو مدل HQ-UH812K

بخور سرد ۴ لیتری وکتو مدل HQ-UH812K

  • دستگاه بخور سرد وکتو Vekto مدل HQ-UH812K
  • با مخزن به حجم ۴ لیتر
  • مناسب برای محیط های تا مساحت ۳۰ متر مربع
  • عملکرد آسان و کم صدا
  • قابلیت تنظیم میزان بخار خروجی
  • دارای فیلتر مخصوص رسوب زدایی آب
  • خاموشی اتوماتیک در صورت تمام شدن آب مخزن
  • کارکرد مداوم ۱۲ ساعت در هر بار پر کردن دستگاه
  • مجهز به جایگاه مخصوص معطر کننده و اسانس
  • حداکثر خروجی بخار: ۳۰۰ میلی لیتر در ساعت
  • در رنگ سفید

3- دستگاه بخور سرد ۵ لیتری VEKTO

دستگاه بخور سرد ۵ لیتری VEKTO

  • نوع بخور : سرد
  • فیلتر ضد رسوب : دارد
  • قابلیت خاموشی خودکار بعد از اتمام آب : دارد
  • ریموت کنترل : دارد
  • کنترل اتوماتیک رطوبت محیط : ندارد
  • منبع تغذیه : آداپتور برق
  • ابعاد : 300x250x250 میلی‌متر
  • وزن : 1600 گرم

برای خرید بهترین برندهای بخور سرد بصورت عمده و جزئی و ارسال به سراسر کشور با ما در نسیم طب فرداد در ارتباط باشید.

پاسخ دهید