مچ بند آتل دار و نحوه پوشیدن آن

مچ بند آتل دار اغلب توسط افرادی استفاده می شود که با سندرم تونل کارپال (CTS) ، آرتروز یا همان آرتریت روماتوئید (RA)  و دلایل مختلف ایجاد کننده  درد، سفتی یا ضعف مچ دست سر و کار دارند.

آن ها در اشکال، اندازه ها و جنس های مختلفی وجود دارند اما به دو دسته اساسی تقسیم می شوند:

مچ بند های آتل دار مخصوص استراحت و مچ بند های آتل دار مخصوص فعالیت.

برای تعیین بهترین نوع مچ بند آتل دار باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید، در صورت امکان مچ بند آتل دار را به صورت سفارشی متناسب با دست خود تهیه کنید، فقط به میزان توصیه شده آن را بپوشید و مطمئن شوید که چگونه می توانید آن را به درستی بپوشید و از آن مراقبت کنید.

روش 1:  پوشیدن مچ بند آتل دار  مخصوص استراحت برای دوره های محدود

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. فقط به توصیه پزشک متخصص از مچ بند آتل دار مخصوص استراحت استفاده کنید. مچ بند های آتل دار مخصوص استراحت معمولا از یک ماده پلاستیکی سفت و سخت و قالب زده ساخته می شوند و به این منظور هستند که مچ دست شما در یک موقعیت خنثی کاملا بی حرکت بماند.مچ بند آتل دار شما باید با حمایت از دست و مچ دست و در یک موقعیت خنثی درد و تورم را تسکین دهد. مچ بند آتل دار مخصوص استراحت برای استفاده در هنگام خواب یا در حالت استراحت در نظر گرفته شده اند.با این حال برای تعیین ضرورت و مناسب بودن استفاده از این نوع مچ بندها باید به پزشک، فیزیوتراپیست یا دست درمان معتبر مراجعه کنید.
    • در بیشتر اوقات هنگام خواب باید از مچ بند آتل دار مخصوص استراحت استفاده شود. اگر دچار تورم یا دردناک مفاصل دست هستید، ممکن است پزشک توصیه کند که در طول روز مچ بند آتل دار خود را به آرامی بپوشید. مطمئن شوید که صرفا طبق توصیه پزشک از آن استفاده می کنید.
    • اگر یکی از این مچ بند های آتل دار را خیلی طولانی یا به طور مداوم پوشید مفصل مچ دست شما سفت می شود و عضلات پشتیبانی کننده به دلیل عدم کاربردشان ضعیف می شوند.

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. از مچ بند آتل داری استفاده کنید که متناسب با مچ دست شما باشد. اگر مچ بند آتل دار مخصوص استراحت از مواد سفت و سخت قالب ریزی شده ساخته شده باشد و به طور کامل در ناحیه مچ دست شما بنشیند کارکرد بهتری خواهد داشت. پزشک، فیزیوتراپیست یا متخصص توانبخشی باید بتواند در مورد چگونگی و محل تهیه مچ بند آتل دار سفارشی به شما اطلاعات بدهند.
  • مچ بند آتل دار نامناسب پشتیبانی صحیحی از مچ دست شما نخواهند داشت و اغلب منجر به تحریکات پوستی و ناراحتی مفصلی می شوند.
  • مچ بند آتل دار طراحی شده برای یک شخص دیگر را نپوشید زیرا ممکن است بیشتر از مفید بودن به ضرر شما باشد.

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. برای بهبود عارضه CTS حداقل به مدت یک ماه شب ها آن را بپوشید. اگر سندرم تونل کارپ (CTS) برای شما تشخیص داده شده باشد، اولین توصیه پزشک ممکن است استفاده از مچ بند آتل دار مخصوص استراحت به مدت یک ماه باشد. تقریبا یک سوم بیماران CTS دریافتند که این روش درمانی به تنهایی برای کاهش علائم آن ها برای حداقل یک سال کافی است.
    • در طول شب امکان اینکه مچ دست شما به طور ناخوشایندی و طولانی مدت خم شود خیلی راحت است (به صورتی که سبب انقباض بیشتر تونل های کارپ در مچ دست شما شود). این اغلب دلیل اصلی ایجاد عارضه سندروم CTS است، حتی اگر احتمال دهید بیشترین دلیلش کار کردن روزانه با صفحه کلید است.

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. برای کمک به مدیریت آرتروز آن را به صورت شبانه یا هنگام متورم شدن دست استفاده کنید. اگر مبتلا به عارضه آرتروز هستید، ممکن است به شما توصیه شود که درهنگام متورم شدن مفاصلتان استفاده شبانه از مچ بند آتل دار مخصوص استراحت و استفاده روزانه از مچ بند آتل دار مخصوص فعالیت را ترکیب کنید. نشان داده شده است که استفاده از این ترکیب فقط به مدت یک ماه باعث کاهش درد مچ دست در حدود یک سوم مبتلایان به آرتروزمی شود.
  • مچ بند آتل دار مخصوص استراحت را تمام شب و مچ بند آتل دار مخصوص فعالیت را در تمام طول روز نپوشید مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک توصیه شده باشد و فقط برای مدت زمان توصیه شده این کار را انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است باعث سفتی مفصل و ضعف عضلانی بیشتر شما شود.
  • همیشه به توصیه های پزشک یا فیزیوتراپیست خود عمل کنید تا خوب بهبود پیدا کنید. این امر به جلوگیری از ضعف عضلانی شما کمک می کند.

روش 2: استفاده از مچ بند آتل دار مخصوص فعالیت در صورت لزوم

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. در صورت امکان مچ بند آتل دار مخصوص فعالیت خود را به صورت سفارشی تهیه کرده و بپوشید. از آنجا که این نوع مچ بندها مشابه مچ بند آتل دار مخصوص استراحت قالب سفت و سختی ندارند می توان چه در فروشگاه ها و چه به صورت آنلاین مدلی را پیدا کرد که متناسب و مناسب با لباس شما باشد.با این حال هنوز هم بهترین کار این است که در صورت امکان مچ بند آتل دار به صورت سفارشی توسط پزشک به مچ دست بسته شود.
    • حداقل مچ بند آتل دار را به صورت حضوری از فروشگاه لوازم پزشکی با کارمندانی بخرید که تمایل و توانایی کمک به شما در یافتن بهترین مدل بیرون از قفسه مدل های موجود برای نیازهای شما را داشته باشند.
    • برخی مچ بند های آتل دار مخصوص فعالیت دارای یک تعبیه فلزی تخت هستند که از پایه کف دست به بالای مچ دست منتقل می شوند. اینها را می توان با دست خم کرد تا راحت تر روی خطوط مچ دست شما قرار بگیرد.
    • مچ بند آتل دار مخصوص فعالیت باعث تثبیت مفاصل دست و مچ می شود.

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. به طور مداوم مچ بند آتل دار نپوشید. از آنجا که آن ها از مواد مختلف لاستیکی انعطاف پذیری ساخته شده اند که حداقل آزادی را برای حرکت مچ دست ممکن می کنند می توان در هنگام انجام بیشتر فعالیت های روزمره آن ها را پوشید. با این حال درست مثل مچ بند آتل دار مخصوص استراحت استفاده بیش از حد از مچ بند های آتل دار مخصوص فعالیت می تواند در طول زمان منجر به سفتی مفصل و ضعف عضلانی شود، البته جدا از تحریک احتمالی پوست که اشاره خواهیم کرد.
    • اگر پزشک به شما توصیه کرده است که آن را روزانه به مدت یک ماه بپوشید در مورد اینکه باید هر از چند گاه و چند بار آن را درآورید تا مفاصل مچ دست شما شل شود و عضلات کار کند از پزشک خود سوال کنید.
    • اگر هنگام انجام فعالیت هایی که مچ دست شما را تحت فشار قرار می دهد مثل کار در حیاط، اسباب کشی و غیره به شما توصیه می شود که آن را بپوشید ، فقط در همان مواقع آن را بپوشید.

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. به محض اینکه کمی احساس بهبودی کردید بلافاصله پوشیدن مچ بند را متوقف نکنید. افراد معمولا بیش از حد مشتاق می شوند تا مچ بند خود را دربیاورند، یا به دلیل اینکه درد مچ آن ها فروکش کرده است، از کاهش انعطاف پذیری مچ دستشان خوششان نمی آید یا از ظاهر مچ بند آتل دار (و سوالاتی که در این باره ازشان می شود) بیزار هستند.با این حال اگر دکتر به شما توصیه کرده است که آن را به مدت یک ماه بپوشید، باید برای حداقل همین مدت مدت از آن استفاده کنید.
    • حتی اگر در مچ دست احساس بهبودی داشته باشید، بازهم ممکن است مستعد آسیب دیدگی مجدد یا تشدید آن باشید.
    • اگر زیبا به نظر رسیدن برای شما مهم است، مچ بندهای آتل دار به سبک ها و رنگ های مختلفی عرضه می شوند.

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. تهیه دو مچ بند آتل دار را در نظر داشته باشید تا بتوانید آن ها را در صورت لزوم با یکدیگر تعویض کنید. افراد گاهی اوقات زودتر از موعد پوشیدن مچ بند آتل دار خود را متوقف می کنند زیرا کثیف می شده یا بوی بد می گیرد. در حالی که اکثر مچ بند های آتل دار را می توان به طور سطحی شستشو داد و یا احتمالا با آب شست اما ممکن است بخواهید 2 عدد از آن ها را تهیه کنید تا در صورت نیاز به تمیز کردن یکیشان دیگری را ببندید.
    • اگر 2 مچ بند آتل دار مخصوص فعالیت دارید بهتر است هر 2 مدل کاملا مشابه و متناسب باشند. هر چند ممکن است بتوانید رنگ های مختلفی برای ست کردن با کمد لباس خود پیدا کنید!

 

روش 3: کاربرد و بررسی مچ بند آتل دار رایج برای مچ دست

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. مچ بند آتل دار را به سمت پایین دست بکشید تا کاملا روی مچ دست و انگشت شست شما بنشیند. قسمت داخلی مچ بند آتل دار چه سفت و سخت باشد چه انعطاف پذیر باید در قسمت پایه انگشت شست، کف دست و مچ دست بنشیند. مطمئن شوید آن را به اندازه ای سمت پایین دست بکشید تا زمانی که با این نواحی تماس پیدا کند.
    • این یکی از دلایل برای خوب بودن ایده مچ بند آتل دار سفارشی است. به این ترتیب می دانید که آتل به خوبی با تمام نقاط اصلی تماس پیدا می کند.

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. بند های Velcro را از بالا یا پایین مچ بند آتل دار محکم کنید. برای اکثر مچ بندهای آتل دار سفت و قالبی مخصوص استراحت معمولا بهتر است ابتدا بند Velcro در نزدیکی آرنج را محکم کنید و سپس به سراغ بندهای پایینی بروید. اگرچه برای مچ بند آتل دار انعطاف پذیر مخصوص فعالیت بهتر است ابتدا با کوتاه ترین بند (در قسمت مچ دست) شروع کنید، سپس به سمت بالا بروید. نکته اصلی این است که در حالی که مچ بند را در جای خود محکم نگه داشته اید بندها به درستی در جای خود قرار بگیرند.
    • تقریبا هر مدل از مچ بند آتل دار از چند بند Velcro یا حلقه قلاب شکل و مشابه برای ثابت ماندن در جای خود استفاده می کند. یک نوار اتصال روی بدنه مچ بند آتل دار وجود دارد که باید از لاستیک کشی، نئوپرن یا لاستیک نرم ساخته شده باشد.
    • بند های Velcro را محکم کنید، اما نه آنقدر که ناراحت کننده باشد. اگر انگشتان شما حالت سوزن سوزن شدن دارند یا رنگ طبیعی خود را از دست داده اند این یعنی بندها خیلی سفت هستند.
    • در مورد پوشیدن مچ بند آتل دار از یک متخصص پزشکی بخواهید به نحوه آن نظارت کند.

نحوه پوشیدن مچ بند آتل دار

  1. سوزش پوست، سفتی مفصل یا ضعف عضلانی را بررسی کنید. هر بار که مچ بند آتل دار را جدا می کنید پوست خود را از نظر وجود قرمزی، تحریک یا حتی تاول های قابل توجه و جدی بررسی کنید. همچنین به آرامی مچ دست خود را به سمت بالا، پایین و اطراف خم کنید و دست خود را چند بار باز و بسته کنید تا معلوم شود که آیا مفاصل سفت شده اند (یا سفت تر از قبل) شده اند یا خیر.در آخر چند جسم سبک را بردارید و ارزیابی کنید که آیا ضعف عضلانی بیشتری می بینید یا خیر.
    • این فقط یک توصیه کلی است و شما باید دستورالعمل های پزشک خود را در مورد چگونگی و دفعات انجام چنین بررسی هایی دنبال کنید.
    • اگر متوجه تحریک، سفتی یا ضعف شدید در ناحیه مچ دست شدید، در مورد تعویض مچ بند آتل دارتان یا تغییر در نحوه پوشیدنش با پزشک خود تماس بگیرید.
    • مهم است که مچ دست خود را تا حد ممکن خشک نگه دارید، زیرا رطوبت از جمله عرق می تواند تاول یا آسیب پوستی ایجاد کند. اگر مرتبا عرق کنید ممکن است متوجه شوید که پوست شما در حال پوسته پوسته شدن است.

برای خرید انواع مچ بند در دسته بندی وسایل ارتوپدی با ما در نسیم طب فرداد در ارتباط باشید.

پاسخ دهید