زانوبند: کاربردها و نحوه بستن آن

زانو بندها که به بندهای زانو نیز معروف هستند به کاهش فشار روی تاندون کشکک زانو کمک می کنند.

وقتی تاندون کشکک از دامنه حرکتی طبیعی خود خارج شود می تواند باعث التهاب و تورم استخوان کشکک شده و در نهایت منجر به درد و ناراحتی زانو می شود.

این دقیقا همان چیزی است که زانو بندها از آن جلوگیری می کنند.

آن ها فشار ملایمی به قسمت جلوی زانو وارد می کنند که باعث کاهش فشار روی تاندون کشکک می شود.

این امر به ویژه برای افرادی که در فعالیت هایی مشارکت دارند که روی زانوها فشار وارد می کند، مانند ورزش بسیار مهم است.

ورزش هایی مثل دویدن یا پریدن های مکرر به دلیل ضربات مداومی که از کف پاها به ناحیه زانو منتقل می کنند می توانند زانوها را تحت فشار قرار می دهد.

به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران زانوبند های مخصوص پریدن می بندند تا از زانو درد و آسیب ناشی از کشیده شدن زانوی آن ها جلوگیری کند.

نحوه بستن زانوبند

اگر در حال بهبود یافتن از آسیب های ناخوشایند وارد شده به زانویتان هستید ممکن است زانو بند حائل دقیقا همان چیزی باشد که شما نیاز دارید.

یک زانوبند خوب دامنه حرکتی شما را محدود می کند که به کاهش درد و تسریع روند بهبودی شما کمک می کند.

برای بهره مندی از این مزایا ضروری است که زانوبندها را به درستی بپوشید. زانوبندی را انتخاب کنید که برای پشتیبانی از سطح خاص آسیب دیده خاص شما مناسب باشد و آن را مطابق توصیه پزشک استفاده کنید تا بهبودی کامل خود را به دست بیاورید.

نحوه پوشیدن زانوبند

نحوه پوشیدن زانوبند

  1. یک زانوبند با سبک مناسب را انتخاب کنید. نوع زانوبند مناسب برای شما در نهایت به شدت آسیب دیدگی شما بستگی دارد. اگر فقط رگ به رگ شدن خفیف دارید ممکن است با یک آستین کشی ساده از شر آن خلاص شوید. برای پارگی یا شکستگی جدی تر احتمالا به یک زانوبند مجهز تر و تقویت شده با لولای پلاستیکی یا فلزی نیاز خواهید داشت.
  • ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی به شما، معمولا پزشک یا فیزیوتراپیست یک زانوبند مناسب برای آسیب دیدگی شما ارائه می کند. در این فرآیند درجه ای از آزمون و خطا وجود دارد، بنابراین اگر زانوبند شما در ابتدا مناسب نیست به آن ها اطلاع دهید و آن ها می توانند به شما در یافتن اندازه یا سبک مناسب کمک کنند.
  • همچنین یافتن زانوبند در سایز مناسب شما بسیار مهم خواهد بود. اندازه ها معمولا در پشت بسته بندی زانوبند نمایش داده می شوند و انواع مدل های تجاری ممکن است در اندازه های استاندارد موجود باشند.
  • در مورد گرفتن یک زانوبند ثانویه از پزشک خود سوال کنید تا بتوانید زانوبندهای خود را تمیز نگه دارید و آن ها را مرتبا تعویض کنید. هنگامی که زانوبند خود را تعویض می کنید، آنی را که باز کرده اید طبق دستورالعمل همراه  با زانوبند بشویید.

نحوه پوشیدن زانوبند

  1. زانوبند را روی پای خود بکشید.ابتدا پاچه شلوار خود را به بالا تا کنید تا بتوانید زانوبند را تا ناحیه مورد نظر بالا بکشید.پای خود را به قسمت بالای زانوبند (ناحیه ای که برای قرار گرفتن ران طراحی شده است) بلغزانید و از قسمت پایین خارج کنید.زانوبند را به سمت بالا بکشید تا روی زانوی آسیب دیده قرار گیرد.
    • اگر زانوبندی که استفاده می کنید بر خلاف مدل آستینی از نوع پوششی است داخل پد را روی زانوی خود قرار دهید و بندها را به دور آن بپیچید.

نحوه پوشیدن زانوبند

  1. وسط زانوبند را روی قسمت کاسه زانوی خود قرار دهید.بیشتر زانوبندها یک سوراخ کوچک در جلو دارند تا نشان دهند که باید به چه روشی ادامه دهید. اگر به درستی پوشیده شوند باید نقطه روی کاسه زانوی شما از این سوراخ قابل مشاهده باشد. این باعث راحتی بیشتر و تهویه پوست زیر زانوبند می شود.
    • زانوبند را طوری تنظیم کنید که سوراخ آن پوست شما را نیشگون نگیرد و به پوست کاسه زانو گیر نکند.
    • قبل از اینکه آن را محکم کنید مطمئن شوید که زانوبند به بالا یا پایین نمی لغزد.

نحوه پوشیدن زانوبند

  1. بندها را محکم کنید.برای زانوبندهای آستینی کشی هنگامی که آن ها را در موقعیت مناسب قرار دادید کار شما تمام می شود. اگر بندهای اضافی وجود دارد آن ها را به پشت زانوبند هدایت کنید و با استفاده از نوارهای Velcro آن ها را در قسمت جلوی زانو محکم کنید. زانوبند شما باید محکم باشد اما نباید بیش از حد سفت باشد.
    • باید بتوانید یک یا دو انگشت خود را در فضای بین زانوبند و پای خود قرار دهید.اگر نمی توانید پس زانوبند احتمالا باید کمی شل تر شود.
    • در ابتدا بستن بند پایین، زانوبند را ثابت می کند و به شما کمک می کند تا از وضعیت باثبات تری برخوردار شوید.

 

به راحتی از زانو بند در هنگام ورزش استفاده کنید

استفاده زانو بند در ورزش

  1. زانوبند را زیر لباس های دیگر بپوشید. هنگامی که بیرون هوا سرد است یا در مکانی با یونیفورم مخصوص مانند مدرسه یا محل کار هستید ممکن است لازم باشد که زانوبند خود را پوشیده شده نگه دارید. لباس های گشادی مانند شلوار جین یا شلوار های عرق گیر را انتخاب کنید که بند زانوبند به راحتی در زیر آن ها بسته شود. همچنین این امر باعث می شود تا طرح کلی زانوبند از روی شلوار به طور کامل قابل مشاهده نباشد.
    • همیشه ابتدا زانوبند را ببندید و بعد لباس بپوشید. زانوبندهرچه به خود اندام مورد نظر نزدیک تر باشد موثرتر واقع خواهد شد.
    • لباس های ورزشی سبک تمایل به گشاد بودن و اندکی کشی بودن دارند که شاید مدیریت آن ها نسبت به شلوارهای اندامی راحت تر باشد.

 

  1. شلوارک بپوشید. بیشتر افراد متوجه می شوند که پوشیدن و درآوردن زانوبند بدون داشتن لباس اضافی در ناحیه مورد نظر راحت ترین راه است. شلوارک دسترسی فوری به پای آسیب دیده شما را فراهم می کند، در حالی که تهویه مناسب جریان هوا را فراهم می کند تا بیش از حد احساس گرما و گرفتگی نکنید.
    • شلوارک برای پوشیدن انواع زانوبندهای بلند مناسب تر است (مانند زانوبندهای عملکردی لولا دار) که بالاتر از سطح پا قرار می گیرند.

 

  1. زانوبند را هر از چند گاه یکبار درآورید. با این کار فشار اطراف زانوی شما برطرف می شود و به پوست فرصتی برای تنفس می دهید. مراقب باشید در حالی که زانوبند نبسته اید وزن زیادی روی پای آسیب دیده خود وارد نکنید. احتمالا بهتر است که در حالت نشسته یا دراز کشیده باشید.
    • باید زانوبند خود را قبل از دوش گرفتن یا شنا کردن جدا کنید تا خیس نشود.
    • با پزشک خود در مورد اینکه تا چه مدت می توانید بدون پوشیدن زانوبند فعالیت داشته باشید صحبت کنید. برداشتن زانوبند به طور دوره ای به جلوگیری از ایجاد عوارض و آسیب بیشتر کمک می کند، بنابراین این یک مرحله مهم است. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد درآوردن زانوبند دنبال کنید.

 

از خود در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید

استفاده در برابر آسیب ها

  1. دستورات پزشک را دنبال کنید. همیشه در رابطه با مقابله با آسیب های ناتوان کننده به پزشک گوش دهید و به او اعتماد کنید. آن ها می توانند تمام جزئیات مهمی را که باید بدانید، مانند بهترین روش پوشیدن زانوبند، مدت زمان نیاز به آن و انواع حرکات را برای شما بازگو کنند.
    • ممکن است فقط در قسمتی از روز یا در طی انواع خاصی از فعالیت ها از زانوبند خود استفاده کنید. آسیب های جدی تر ممکن است شما را ملزم به پوشیدن زانوبند در همه زمان ها کند.
    • اگر تحمل زانوبند را ندارید با پزشک خود صحبت کنید. آن ها ممکن است توصیه کنند که می توانید در زمان های خاص آن را بردارید، اما هنگام خواب یا انجام فعالیت های کم تحرک مانند تماشای تلویزیون آن را بپوشید.
    • از پرسیدن هر سوالی در مورد آسیب دیدگی یا روند توانبخشی خود از پزشک دریغ نکنید.

 

  1. وزن خود را روی زانوی مشکل دارتان نیندازید. هنگام راه رفتن به آرامی قدم بردارید تا از وارد آمدن فشار غیر ضروری به مفصل جلوگیری شود. هنگام ایستادن سعی کنید وزن خود را روی پای مشکل دار خود نیندازید و مرتبا پا عوض کنید. تا زمانی که زانوی شما به اندازه کافی قوی نباشد که بتواند وزن کامل شما را تحمل کند بی ثبات بوده و در برابر تغییرات فشار وارد آمده آسیب پذیر خواهد بود.
    • اگر آسیب دیدگی شدید باشد، ممکن است برای راه رفتن در چند روز یا هفته اول به عصا نیاز داشته باشید.
    • لنگ زدن طبیعی و حتی مفید است، زیرا مدت زمان صرف شده روی یک پا را محدود می کند.

 

  1. دامنه حرکت خود را محدود کنید. زانوبند برای جلوگیری از خم شدن بیش از حد پای آسیب دیده شما است. حتی در این صورت مراقب باشید که هنگام استفاده از زانوبند زانوی خود را تا چه اندازه حرکت می دهید. خم کردن یا چرخاندن بیش از حد مفصل ممکن است آسیب را بدتر کند.
    • در بیشتر موارد شما در حالی که در حال گذراندن دوره نقاهت خود هستید، می خواهید زانوی خود را صاف، آرام و بلند نگه دارید.
    • از هرگونه حرکتی که مفصل را در وضعیت دردناک قرار می دهد خودداری کنید.
    • از پزشک خود بپرسید که آیا رانندگی در طول روند بهبودی برای شما بی خطر است یا نه.

 

  1. در هر نوع فعالیت بدنی از زانوبند استفاده کنید. با فرض اینکه پزشک گفته موردی ندارد ممکن است پس از بهبودی زانوی خود بتوانید ورزش یا فعالیت های ورزشیتان را از سر بگیرید. پوشیدن صحیح زانوبند هنگام فعال بودن هنوز مهم خواهد بود. فعالیت های شدید را به حداقل برسانید و از ورزش های سنگین مانند بلند کردن وزنه خودداری کنید، مگر اینکه دستورالعمل دیگری دادهشده باشد.
    • زیاد به خود فشار نیاورید. اگر درد یا ناراحتی غیرمعمول دارید بلافاصله کاری را که انجام می دهید متوقف کنید.
    • همچنین ممکن است پوشیدن یک زانوبند برای جلوگیری از آسیب دیدگی در ورزش هایی که زانو را در موقعیت های آسیب پذیر یا بی ثبات قرار می دهد مانند فوتبال، فوتبال، هاکی یا ژیمناستیک مفید باشد.

برای خرید زانو بند و وسایل ارتوپدی در وب سایت ما به دنبال نیاز خود باشید.

پاسخ دهید